12/6/2016 3. —Television —Te Ara Encyclop

Story: Television

- Dunleavy, 2014

In its first two decades (1960—80), New Zealand television’s potential to

overwhelming majority of television personnel were middle-class Pakeha, wiu uuiiatcu uie vusturas purspuiyes vs i
programmes that were produced. When Maori did appear, it was usually as entertainers. Performers, including singer Prince
Tui Teka and comedian Billy T. James, were included in variety shows, and a high proportion of the few programmes about
Maori focused on song and dance. Songs of their forefathers (1964), Pupiri ra (a six-part series, 1970) and Taku toa (the first
full-length colour film production, 1970) all fell into this category. In 1974 the Tangata whenua series (directed by Barry
Barclay of Ngati Apa) and the one-off drama Uenuku (narrated entirely in the Maori language) showed some of the potential
for Maori programming.

The 1970s surge in Maori activism included a push by the Maori Council and the
Shining stars Wellington-based Te Reo Maori Society for better representation of Maori on screen. There
" R sty were marches and a petition signed by more than 30,000 people, calling for support for te
reo Maori (the Maori language).

The Howard Morrison Quartet made
the first of their many TV
appearances on the first official night

of television broadcast (1 June 1960). MaOI‘l Pl‘OdUCtIOH Unit

An Auckland Star reviewer described In 1980 TVNZ created a Maori Production Unit dedicated to producing a set of Maori-

the quartet (which had previous language programmes. The unit also provided a training ground for Maori staff. The
television experience in Melbourne) ‘mainstreaming’ of Maori language, news and culture that this unit’s regular programmes
looking “as much at ease as on stage aimed for was all the more effective because there were only two TV channels.

=

or in night club. They shone.”

A weekly current affairs magazine, Koha (1980—-89, continuing as Marae from 1990), and
a daily bulletin, Te karere (1983-), were the first regular Maori-produced programmes.
They aimed to nurture Maori language, culture and custom and to nourish biculturalism

Where are the Maori? . = ; : . . . . . .
. by offering Maori perspectives to mainstream audiences. Aired in prime time until 1990,

A 1978 petition calling for more such programmes continued in the 2000s in off-peak slots and remained important. They
Maori content on television had more pioneered a distinctive style for Maori-produced TV news, and provided an initial training
than 25,000 signatures, and came ground for the development of the larger range of news, current affairs and factual

with the comment that there were programmes later produced for Maori television.

more African Americans than Maori
on New Zealand screens. In late 2014 TVNZ announced that it would be outsourcing the production of most of its
Maori and Pacific programming, other than Te karere.

Tighting for Maori television

The decision to create a separate Maori television network was preceded by a series of legal battles. The first took place in
1985, when a claim brought by Nga Kaiwhakapiimau i te Reo (the Wellington Maori Language Board) was heard by the
Waitangi Tribunal. The last was heard in 1993 by the Privy Council (then New Zealand’s highest court), when it decided that
promises made by government to Maori had to be fulfilled. ’

Te Mangai Paho, a Maori broadcast funding agency, was one result; another was the inclusion of programming promoting
Maori language and culture as a priority for NZ On Air fundin‘g. Setting up a Maori television channel took nearly a decade. A
pilot service, Aotearoa Television Network (ATN), was created in 1996, largely limited to viewers in Auckland. Insufficient
public funding and related uncertainties led to ATN’s closure in 1997.

Maori Television

The most successful of the Labour government’s achievements in broadcast television was the introduction of a non-
commercial Maori Television Service (MTS). In stark contrast with the advertiser-funded position of TVNZ, the founding
legislation of MTS (the Maori Television Service Act 2003) gave it a clear ‘public service’ remit and full public funding.
Launched in 2004, Maori Television, the flagship channel of MTS, brought a profile to Maori language, culture, custom,
society and history that was unprecedented in television. A second channel, Te Reo, entirely in the Maori language, was
launched in 2008.

Maori Television is required to broadcast mainly in the Maori language during prime-time hours, to offer a programme mix
that informs, educates and entertains, and to nurture indigenous culture, custom and language. An important marker of its

http://www.teara.govt.nz/en/television/page-3 12



12/6/2016 3. —Television — Te Ara Encyclopedia of New Zealand

public status is the very high proportion (up to 70%) of local content it offers viewers. Broadcasting a full range of
programming, including current affairs, documentaries, children’s programmes, light entertainment and drama, Maori
Television attracted a small but diverse audience.

Footnotes:

1. Quoted in Robert Boyd-Bell, New Zealand television: the first 25 years. Auckland: Reed Methuen, 1985, p. 75.

How to cite this page: -
Trisha Dunleavy, 'Television - Maori television’, Te Ara - the Encyclopedia of New Zealand, http://www.TeAra.govt.nz/en/television/page-3 (accessed 6 December 2016)
Full story by Trisha Dunleavy, published 22 Oct 2014

All text licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 New Zealand Licence unless otherwise stated.
Commercial re-use may be allowed on request. All non-text content is subject to specific conditions. © Crown Copyright.

http://lwww.teara.govt.nz/enftelevision/page-3

2/2



